Arts-Scène Diffusion

TrANsGressiOns

TrANsGressiOns

 

After eight years of performing together, the SpiriTango Quartet nowproposes mind-blowing original versions which are almost transgressive. They bring a freshness and a novelty which goes beyond the scope of traditional tango.
 
Indeed most of the pieces on the album are French works from modern-day composers, adding another dash of boldness. Such was SpiriTango’s original aim: to assert themselves with a great deal of personal inspiration.
 
As one of many diverse transgressions, here the accordeon completely replaces the bandoneon –the emblematic tango instrument– while bringing a palette of unique colours. Returning this instrument to its rightful position has been the quartet’s challenge for many years.
 
At the heart of the programme, SpiriTango premieres the Opale Concerto for accordeon and orchestra, composed by Richard Galliano and arranged for a chamber orchestra performance.
 
We also revisit the famous Astor and his Camorra III, echoing the mafia world of his era. Piazzolla was a transgressor throughout his life and the creator of concert tango, called nuevo tango. His Romance del diablo is performed here, for the first time ever, as a quartet version. This work contains heartrending harmonies, leading to damnation.
 
The ensemble doesn’t only focus on famous tango pieces, but significantly promotes two young French composers, Matthieu Stefanelli and Alexandre Fontaines, through two original works: Cabeceo and Para descansar. In the world of tango and of music in general, which is male-dominated, SpiriTango has taken on another important battle: to bring female composers into the limelight. On this occasion, it is Graciane Finzi, with her Impression Tango.  
 
Finally we are transported to Latin America with the Argentinian composer Luis Caruana through the famous Brazilian pieces Odeon and Tico-Tico. These exhilarating hits with swaying rhythms have been entirely arranged by the group. They put forward a personal version which goes beyond the codes of the classical music world.

 

Caruana
Milonga Pa' la Mattina *

Nazareth
Odéon

De Abreu
Tico Tico no fubá

Caruana
Vuotonga *

Stefanelli
Cabeceo *

Galliano
Opale Concerto

-Pause- 

Finzi
Impression Tango *

Fontaines
Para Descansar

Piazzolla
Romance del Diablo
Camorra III

possible programm in quartet or with guest: Vassilena Serafimova or Adélaïde Ferrière (percussions)

 

Press

Le Dauphiné Libéré, Octobre 2018

Le groupe a reçu un réel triomphe alors que le contrebassiste, excellent, répondait à l'accordéoniste avec fougue, un jeu musical qui ne pouvait qu'enchanter un public venu nombreux.

Pierre Gervasoni, Le Monde, Octobre 2018

Le SpiriTango Quartet est un quatuor à part (effectif, répertoire), mais un quatuor à part entière (diplômé comme tel du Conservatoire de Paris), dans la lignée des grands quatuors à cordes. Leur Schubert s’appelle Piazzolla et leur champ d’action, le tango. L’ensemble repose sur l’accordéon souverain de Thomas Chedal, qui offre une lumineuse interprétation de l’Opale Concerto de Richard Galliano, et sur le piano ample et accueillant de Fanny Azzuro. Le violon vagabond de Fanny Stefanelli, la contrebasse chaloupée de Benoît Levesque et, invitée pour quatre pièces, la percussion zoomorphe de Vassilena Serafimova contribuent aussi à la flamboyance d’un programme qui associe créateurs d’hier (entre autres, Astor Piazzolla) et d’aujourd’hui (très belle page de Graciane Finzi).

Alain Cochard, Concertclassic.com, Novembre 2018

Nous voulions sortir du monde de Piazzolla, explique F. Azzuro, même si le programme en comporte un peu (Romance del diablo et Camorra III), et laisser une belle place à des créations avec des compositeurs tels qu’Alexandre Fontaines, Matthieu Stefanelli, Luis Caruana ou Graciane Finzi ». On trouvera aussi un bel arrangement du Opale Concerto de Richard Galliano, sans oublier Odéon de Nazareth et le fameux Tico-Tico dans des versions hautement vitaminées.

Victoria Okada, Toute la Culture, Décembre 2018

Huit ans d’amitié et de scène partagée s’entend dans l’interprétation qui est toujours vigoureuse et pleinement inspirée. La percussionniste Vassilena Serafimova est une invité d’honneur de ce CD et apporte encore d’avantage de rythmes et d’énergie.

Discography

TrANsGressiOns

TrANsGressiOns


Fanny Azzuro, piano
Fanny Gallois violon
Thomas Chedal, accordéon
Benoît Levesque, contrebasse

Paraty, 2018

Milonga Pa'la Mattina      Luis Caruana
Odeon                               Ernesto Nazareth
Tico-Tico no fuba             Zequinha de Abreu
Vuotonga                          Luis Caruana
Cabeceo                           Matthieu Stefanelli
Opale Concerto               Richard Galliano
Impression Tango           Graciane Finzi
Para Descansar               Alexandre Fontaines
Romance del diablo        Astor Piazzolla
Camorra III                       Astor Piazzolla


Videos

Teaser TrANsGressiOns - short version

New album TrANsGressiOns


Teaser TrANsGressiOns - long version

New album TrANsGressiOns


SpiriTango Quartet and Vassilena Serafimova percussions

Milonga pa' la mattina de Luis Caruana Extrait du disque TrANsGressiOns Paraty/PIAS


Stefanelli, Cabeceo (2013)

Salle Cortot (Paris), 26th March 2016


Audio

De Abreu, Tico tico no fuba

 


Caruana, Milonga Pa' la Mattina

 


Piazzolla, Romance del Diablo