Arts-Scène Diffusion

L'Achéron

EARLY MUSIC

Senhora del mundo

Senhora del mundo

Travels and encounters of the Portuguese diaspora

 

In the 15th century, Portuguese navigators began conquering territories in America, Asia, and Africa, bringing home many treasures but sometimes also choosing to stay and put down roots in these distant lands. Unlike other European colonists, who remained fairly closed to indigenous cultures, the Portuguese showed great curiosity about local customs, as evidenced by the artistic (decorative arts, music) and gastronomic influences. Soon after their arrival, hybrid cultures began to emerge, blending the characteristics of the native peoples with those of the Portuguese pioneers. 

Brazil is well known as a destination for the Portuguese diaspora, but it also extends to Cape Verde, Indonesia, Timor, India, China, Angola, and South Africa. Whether secular or sacred, the music born of these encounters reveals a multitude of colors, unprecedented rhythms, melodies with subtle nuances, and a Portuguese language that spread and transformed. 

L'Achéron offers a journey around the globe to discover some of the gems of the Portuguese diaspora: religious tunes, vilancicos, songs from Goa, Macao, Coimbra, and elsewhere. These rarities promise a sublime and diverse artistic expedition. 

 

Luanda Siqueira, soprano 
Julie Dessaint, violone 
André Henrich, theorb & guitar 
Pernelle Marzorati, harp
Manon Duchemann, percussions 
François Joubert-Caillet, dessus de viole & direction

 

Marcel Quillevere, Forumopera.com, juin 2024

(…) Cancioneiros de Paris et d’Elvas (XVIe siècle), chants populaires à la fois profanes et religieux interprétés avec beaucoup de piquant par l’excellente soprano brésilienne Luanda Siqueira. Ces villancicos se mêlent durant le concert à des danses chantées afro-brésiliennes très anciennes comme le lundu et le jongo, mâtinés au XVIIIe siècle de fandango hispanique, genres fondateurs de la musique populaire du Brésil dont Luanda Siqueira exprime avec justesse la sensualité et l’humour. Suivent des modinhas, airs lyriques inspirés du bel canto italien, très en vogue au XIXe siècle au Portugal et au Brésil, dans lesquelles la voix de la soprano s’épanouit vraiment. Après des fados portugais du début du XXe siècle et un détour par Macao et Goa, les musiciens, tous remarquables, s’en donnent à cœur joie dans les Folías gallegas et un Cumbé afro-brésilien composés au XVIIIe siècle par l’espagnol Santiago de Murcia. Enfin, cerise sur le gâteau, le concert s’achève par un clin d’œil humoristique à la samba (descendante du lundu !) avec une version délicieusement baroque du célèbre Você abusou des Brésiliens Antônio Carlos et Jocafi (…)

Photo Leslie Artamonow
Photo Leslie Artamonow

Photo Leslie Artamonow
Photo Leslie Artamonow

Photo Leslie Artamonow
Photo Leslie Artamonow

Photo Leslie Artamonow
Photo Leslie Artamonow

Senhora del Mundo - Teaser

 


Senhora del Mundo - Teaser

 


Senhora del mundo
Senhora del mundo

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used.