Arts-Scène Diffusion

Jean-Luc Ho

HARPSICHORD & ORGAN

Purcell & Friends

Purcell & Friends

Harpsichord - works of Henry Purcell (1659-1696), Green & unknowns

 

The harpsichord works of Purcell, one of the most prolific of 17th-century composers alongside Buxtehude and Charpentier, leave a strange impression: a curious collection of miniatures derived from vocal works and short suites of a pedagogical character. Nonetheless, keyboards occupied an important place in Purcell’s professional activity all his life: by 14, just after his voice had broken, he was maintaining the king’s keyboard instruments, and at 15 he became responsible for tuning the organ of Westminster Abbey. In 1678 he was appointed organist there, remaining in the post until his death.

It is certainly through the medium of transcription that his full genius reveals itself at the harpsichord: since the Restoration the fashion was for semi-opera or “English opera”, a genre descended from the masque, in which the theatrical variety of which the English were so fond could find expression.

Our programme is inspired by this Shakespearian richness of language, and includes a mixture of theatre, chamber and church music. Purcell’s various influences are represented – the Italian taste of the trio sonata, the French manner of the suite, the vocal style of the pavan. His music is interspersed with anonymous pieces of his time (some of them from the anonymous British manuscript of circa 1650 preserved in Paris) and with the later voluntaries of Maurice Greene, whom he influenced.

 

I
Anonymous
Paris Nationale Library MS Rés. 1186
Tutte venite armati 1’
PURCELL
[no title] 1’
Prelude in C, Z. 666 2’
Dance for chinese man and woman (Chaconne) 4’

II
PURCELL

Suite VII in d, Z. 668: Almand, Corant, Hornpipe 6’
Rond O Z., T. 684 1’
Ground in d, Z. D222 3’
Volontary for double organ, Z. 719 5’

III
GREEN 

Volontary III in a 3’
Pavane in a for two violins and bass, Z. 749 4’
Sonata V in a to three parts, Z. 794: Canzone, Adagio, Largo, Grave, Canzona 7’

IV
Anonymous

London Brtish Library Add., Ms. 31446
A Verse 2’
PURCELL 
Suite II in g, Z. 662: Prelude, Almand, Corant, Saraband 7’
Chaconne, Z. T680 4’

 

Duration : 50 minutes without intermission

 

Philippe Ramin, Classica, avril 2024

Souvent reléguée au second plan, la production musicale pour le clavecin d'Henry Purcell mérite cependant que l'on s'y attarde. La contextualisation musicale que propose Jean-Luc Ho apporte un éclairage nouveau à ce répertoire resté dans l'ombre. (...) Volontiers théâtral, Ho nourrit le contrepoint de Roberday d'ornementations ardentes, sait fondre élégance et gouaille dans un fier hornpipe, fait partout montre d'une science des caractères qui laisse loin derrière lui les clavecinistes français de sa génération. Comme illuminée de l'intérieur, la fantaisie de Gibbons promène ses chromatismes nonchalants et s'amuse de l'effet étincelant de ses fausses relations. Un beau manifeste poétique d'un maître du clavecin.

Ivan A. Alexandre, Diapason, avril 2024

Comptez sur la maîtrise, la charpente, la couleur et cette vertu rare qui distingue le "chanteur" instruit : le soutien. D'un bout à l'autre, le florilège avance, enchaîne, creuse son sillon, soutenu sans relâche.

Matthieu Roc, ResMusica, mars 2024

Sur un magnifique clavecin Jobin imitation de Tibaut 1691, Jean-Luc Ho sait varier les couleurs et les intentions avec un goût parfait. A la solennité de la Fugue dixième de Roberday qui tire vers l'orgue originel, répond un Anonyme de la BnF carillonnant et tout-à-fait ravissant. La Dance for Chinese Man and Woman de Purcell est habitée par un groove irrésistible. La Suite VII étale ses scintillements et ses réflexions jusqu'au brillant Hornpipe. Les Volontary de Green et Purcell développent une virtuosité étonnante pour des pièces destinées à l'orgue, et qui trouvent ici au clavecin un épanouissement magnifique. Le programme, fort bien composé, se poursuit avec la Suite II, peut-être la plus poétique de toutes les Suites de Purcell, et s'achève dans un festival grisant de Sarabande, Passacaille et Chaconne, chacune plus brillante que les autres. La pulsation que Jean-Luc Ho imprime est particulièrement bien venue. Ce n'est ni une course de vélocité, ni un alanguissement méditatif. C'est le tempo juste et le respect de la nature intrinsèque des pièces qui sont le plus souvent des danses. L'esprit de Purcell est bien là, joyeux et profond en même temps, délicieusement vif-argent et séduisant.

Pizzicato, décembre 2023

Le programme varié joué par le claveciniste français Jean-Luc Ho lui permet une fois de plus de montrer ses possibilités de création inventives. Il peut ainsi exprimer la diversité des formes et des idées de Purcell, et montrer la même chose dans les pièces d'autres compositeurs.

Serge Martin, Le Soir, 15 novembre 2023

Jean-Luc Ho est un claviériste tous azimuts. Clavecin orgue, clavicorde: aucun clavier ne résiste à sa curiosité (…) C’est cette complicité avec la musique du XVIIè siècle qui caractérise, ce récital d’une clarté et d’un élan enthousiasmants.
 

Purcell & Friends

Purcell & Friends


Jean-Luc Ho Harpsichord

 
Musica Ficta, 2023

Considered one of the most talented musicians of his time, distinguished himself in church and theatre alike, Henry Purcell (1659–1695) began his career as a keyboard musician. In this recording, Jean-Luc Ho evokes different facets of the composer’s activity and his European influences, alternating original pieces with transcriptions rooted in the practice of 17th-century harpsichordists and organists

 
 
 

Purcell & Friends | Harpsichord Recital

 

 
 
 
 
 

Purcell & Friends
Purcell & Friends

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used.