Dada & Surréalisme
Het Hermes Quartet, een verwijzing naar de beroemde boodschapper uit de Griekse mythologie, haalt zijn muzikale kracht uit zijn rol als brug tussen de tekst van de componist en de gevoeligheid van het publiek. De musici hebben deze identiteit ook gevestigd door naar de vier uithoeken van de wereld te reizen. De Carnegie Hall in New York, de Verboden Stad in Peking en de Wigmore Hall in Londen behoren tot de plaatsen die de meeste indruk op hen hebben gemaakt.
Het kwartet heeft ook opgetreden op grote festivals zoals de Folles Journées in Nantes en Tokio, het Radio-France festival in Montpellier, de Easter en Musical August festivals in Deauville, La Roque d'Anthéron, Mecklenburg-Vorpommern, het Mantova Chamber Music festival, de printemps des Alizés in Marokko, het Wonderfeel festival, enz.
De oorspronkelijke formatie van de groep ontstond in 2008 binnen de muren van het CNSMD in Lyon, waar ze studeerden met leden van het Ravel Kwartet. Daarna leerden ze van grootheden als het Ysaÿe Kwartet, het Artemis Kwartet, Eberhard Feltz en later Alfred Brendel, de grote inspirator met wie de leden tot op de dag van vandaag regelmatig samenwerken. Ze staan open voor alle repertoires en delen regelmatig het podium met uitmuntende musici als Yo-Yo Ma, Nicholas Angelich, Gregor Sigl, Pavel Kolesnikov, Kim Kashkashian, Anne Gastinel en de Ébène en Auryn kwartetten. Het kwartet heeft vele eerste prijzen gewonnen, met name op het Concours van Genève en de Young Concert Artists Auditions in New York, en wordt ondersteund door de Banque Populaire Foundation.
Van 2012 tot 2016 was het kwartet in residentie in de Koningin Elisabethkapel in Brussel en sinds 2019 is het kwartet geassocieerd met de Fondation Singer-Polignac in Parijs. Hun nauwe en bevoorrechte samenwerking met het label La Dolce Volta heeft geleid tot een volledige opname van de kwartetten van Schumann en een album gewijd aan Ravel, Debussy en Dutilleux, die beide talrijke prijzen van de pers hebben opgeleverd.
Hun laatste opname van Schuberts kwartetten, Rosamunde en Death and the Maiden, won de Choc Classica en een Trophée Radio classique 2022.
Sinds 2018 heeft het kwartet zijn muzikale horizon verbreed door accordeonist Félicien Brut en contrabassist Édouard Macarez te ontmoeten, met wie ze besloten Pari des Bretelles op te richten. In 2019 brachten ze hun eerste opname uit bij Mirare.
Yan Levionnois bespeelt een cello uit 1703 van David Tecchler, genereus uitgeleend door particuliere mecenassen.
Omer Bouchez, viool
Elise Liu, viool
Yung-Hsin Lou Chang, altviool
Yan Levionnois, cello
Oktober 2024