Arts-Scène Diffusion

Jean-Luc Ho

HARPSICHORD & ORGAN

William Byrd, Walsingham

Byrd

William Byrd, Walsingham

Encelade, 2015

Jean-Luc Ho, organ & harpsichord

 


Jean-Luc Ho’s latest opus, Walsingham, is dedicated to William Byrd’s works for keyboard instruments. It follows two records devoted to Albinoni’s violin sonatas, accompanied by Guillaume Rebinguet-Sudre and Claire Gratton (ECL 1302), and to Bach and Couperin’s pieces for harpsichord  (ECL1101), which were released, in 2014 and 2012 respectively, by L’Encelade, a label which was set up to release baroque music in 2010.

Remaining true to his interest in authentic techniques, Jean-Luc Ho plays a harpsichord using meantone tuning inspired by the Renaissance model in order to get as close as possible to the sound world of the period; a Quentin Blumenroeder organ (2012) after Koblenz (1511) and an Italian Ryo Yoshida harpsichord (2010) after Trasuntino (1531).

William Byrd is a pivotal composer, linking the Renaissance and baroque styles, and one of the most important representatives of the English school of music for keyboard instruments. He studied with Tallis, was appointed a Gentleman of the Chapel Royal in 1572 and Elizabeth I granted him (together with his master) numerous musical privileges starting in 1575. He made a name for himself through his numerous pieces for keyboard which were published in various collections such as My Ladye Nevells Booke (1591), the Weelkes manuscript (circa 1600), the Fitzwilliam Virginal Book (circa 1609-circa 1619), Parthenia (1612-13) and Will Forster’s Virginal Book (1624) totalling more than a hundred and forty pieces which make up a key component of English music written for keyboard instruments. In spite of the scale of this contribution and the fact that the quality of his work is recognised today by many musicians, Byrd certainly does not have the place that he deserves in the pantheon of composers.

The programme recorded includes extracts from his various books.

 

Press

Paul Cienniwa, Diapason, January 2016

Ho’s registrations are striking and, especially when using the tremblant doux with My Lady Nevell’s Ground played at 4′ pitch, quite beautiful. 

Philippe Ramin, Diapason, décembre 2015

On est séduit par la mise en perspective du détail dans un geste d'une sûreté rythmique absoue; l'extrême volubilité du détail est un délice. L'exercice atteint un niveau supérieur dans Walsingham, on chercherait en vain dans les références disponibles un tel degré de virtuosité (doubles notes à la main gauche) et une expression aussi noble et mélancolique, conforme aux origines de la ballade […] Des virginalistes, des interprètes ont parfois exalté l'extravagance ou la polyphonie ambitieuse, mais rarement flatté à ce point la sensibilité.

Frédéric Muñoz, ResMusica, 6 novembre 2015

William Byrd, le grand virginaliste anglais est ici magnifié par Jean-Luc Ho qui propose un choix varié de pièces d’inspirations diverses et judicieusement présentées au clavecin et à l’orgue […]
Le programme est bien mené, grâce au jeu inventif et sensible de Jean-Luc Ho qui s’approprie avec bonheur ce répertoire en sachant nous captiver d’un bout à l’autre du récital. Ce disque est une excellente approche pour découvrir ou approfondir une musique dont l’onde de choc se poursuivra jusqu’à Bach. Read full article

Ferruccio Nuzzo, Grey Panthers, octobre 2015

Walshingham est le titre du fascinant CD que Jean-Luc Ho consacre à la musique pour clavier de William Byrd […] Jean-Luc Ho, avec sa sensibilité passionnée, dessine un vaste paysage du XVIIe siècle au clavecin, piochant parmi des trésors plus ou moins connus […] Read full article

Danielle Anex-Cabanis, Utmisol, été 2015

Recourant à des instruments copiés d’anciens, l’organiste et claveciniste Jean-Luc Ho présente un enregistrement tout à fait passionnant d’œuvres fort diverses du compositeur élisabéthain William Byrd.

Jean-Charles Hoffelé, Artalinna.com, 30 juillet 2015

Sommet de l’album, le cycle de vingt-deux variations qui le nomment, Walsingham : discours sans appui, invention des contre-chants, polyphonies fluides, ornements qui appellent l’idée de la danse – la redoutable virtuosité du cahier passe inaperçue, preuve de l’art de l’interprète.

Michel Jakubowicz, ON Magazine, 18 août 2015

(Jean-Luc Ho) se révèle aussi séduisant dans les deux disciplines qu’il maîtrise à la perfection, grâce à deux instruments de facture exceptionnelle.

Stephen Greenbank, Musicweb, Summer 2015

Ho captures the spirit of the music in these idiomatic, stylish and rhythmically potent performances. He employs an imaginative range of registrations in the works played on the organ, adding colour and diversity […] Ho plays with commitment, resourcefulness, imaginative flair and rhythmic vitality. These are convincing interpretations, and set the bar high.

Audio

W. Byrd, Fantasia in D, BKM 46

Extract of the disc Walsingham dedicated to the composer William Byrd for the editions L'encelade


W. Byrd, My Lady Nevell's Ground, BKM 57

Extract of the disc Walsingham dedicated to the composer William Byrd for the editions L'encelade



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