Le rêve d'Ariane
Quatuor Alfama
Alice Van Leuven, violin
Caroline Denys, violin
Morgan Huet, viola
Renaat Ackaert, cello
Douleur et frénésie
Belle association romantique par le Quatuor Alfama More details
(...) Aujourd’hui, Alfama nous offre un disque rempli de lyrisme et de passion. Les membres du quatuor mettent toute leur énergie et leur dynamisme au service des pages écrites par Mendelssohn et Schumann, de leur âme tourmentée et leur romantisme exacerbé.
Op So far so close zwiept het Belgische Quatuor Alfama enthousiast mee op de woeste baren van Schumann en maatje Mendelssohn, die zo zijn eigen muzikale afhankelijkheidsrelatie had met zus Fanny. De Alfamas tackelen de illustere strijkkwartetten met grote gestes en minuscule details (...). Gesandwicht tussen de repertoirereuzen als een smeuïge punt brie: het fascinerende Trois mouvements pour quatuor à cordes van Patrick Leterme, dat een geslaagde eigen kijk biedt op lyriek en spiritualiteit. More details
(...) Avec le précieux concours de Gilles Millet à la direction artistique et de Frédéric Briant au vernis sonore, les talenteux-euses musicien-nes d'Alfama ont compsé une fresque des relations de "couples compositeurs".
(...) Alice Van Leuven, Caroline Denys, Morgan Huet et Renaat Ackaert forment la nouvelle "équipe" Alfama et évoquent en riant un "mariage à quatre" revendiquant une répartition harmonieuse des énergies et des compétences. Dès les premières mesures du disque, les musicien-nes enflamment les sillons et envoûtent immensément avec le quatuor en fa mineur de Mendelssohn.
(…) De hele opname heeft iets bijzonder melancholisch, iets juichend vrolijk omwille van de liefde, van de genegenheid. Iets dramatisch, een snijdend verdriet langs de andere kans waar men machteloos en met gebalde vuisten mee wordt geconfronteerd. Het thema van de verre geliefde doorspekt met de tragedie van het ongewenste afscheid. Het heeft eigenlijk allemaal iets van een mooie kostuumfilm naar waar men kijkt. De muziek is bijzonder belevend opgevoerd, alsof ze het verhaal verteld van Felix en Fanny, van Robert en Clara. Het is een aloud thema, dat reeds bij Beethoven, Haydn en Mozart bvb. opdook, maar dat hier zo mooi en onopzettelijk on praktijk werd omgezet. De grillen van het leven in muzikale praktijk gebracht. Prachtig naar voor gebracht tijdens het opus 80 van Mendelssohn waarin het intense verdriet van de broer over het overlijden van zijn zus centraal staat. Het bijna antwoord van Schumann, door het opdragen van zijn opus 41 aan Mendelssohn. Het lijkt wel een oneindig verhaal van verbondenheid op zoveel manieren. More details