Arts-Scène Diffusion

Les Kapsber'girls

EARLY MUSIC

Photo Olivier Féraud
© H. Caldaguès
Photo Olivier Féraud
Photo P. Morales
Photo Olivier Féraud

Axelle Verner (version longue) Chant mezzo-soprano

 

Diplômée de la Maîtrise de Notre-Dame de Paris, puis du Conservatoire national supérieur de musique de Lyon dans la classe de chant-musiques anciennes de Robert Expert, Axelle Verner se perfectionne en 2019-2020 au Pôle lyrique d’excellence de Cécile de Boever. Axelle Verner gagne le troisième prix du Concours international de chant baroque de Froville en 2019.

Elle se produit régulièrement en tant que soliste avec de nombreux ensembles comme La Tempête (S.-P. Bestion), Les Kapsber’girls (A. Imbs), La Capella Sanctae Crucis (T. Simas Freire), Le Concert de l’Hostel Dieu (F.-E. Comte), le Concerto Soave (J.-M. Aymes), Correspondances (S. Daucé), et partage la direction artistique de l'ensemble Ars Sonic avec Olivier Féraud.

Avec le Concerto Soave, elle chante le rôle de Nunzia dans La Libération de Ruggiero, (Francesca Caccini). Par le biais du CNSMD de Lyon, Axelle Verner est Ottavia dans Le Couronnement de Poppée (Monteverdi) et Didon dans l’opéra Didon et Enée (Purcell). Soliste avec le Concert de l'Hostel Dieu, elle mêle théâtre et chant pour proposer des spectacles originaux interagissant avec le public. En 2022 est sorti son premier disque solo avec le Concert de l'Hostel Dieu: "fifty/fifty". C'est un disque original, sorte d'ovni musical pop.

En tant que peintre, Axelle Verner aime mélanger les genres et crée des récitals où l’art vocal se mêle aux arts graphiques (Le Fil d’Ariane, amphithéâtre de l’Opéra de Lyon, récital de master au CNSMDL).

Également chercheuse, elle travaille en partenariat avec un doctorant en linguistique, T.Premat, et une docteure en musicologie, S. Chouvion, autour de l’édition musicale à la Renaissance. Avec ce trio, elle participe à la rédaction d'articles ainsi qu'à plusieurs colloques et séminaires (Séminaire de métrique générale à la Sorbonne, Colloque de Morimondo en Italie…).​

 

Mai 2023

NEWS

A la luz del dia - The Kapsber'girls: focus program

In this final instalment of the trilogy devoted to popular repertoires revived throughout Europe at the beginning of the 17th…

Read more

In this final instalment of the trilogy devoted to popular repertoires revived throughout Europe at the beginning of the 17th century, Les Kapsber'girls take us on a journey to the end of the Spanish Golden Age, focusing on one of the most important genres of the period: the Tonos Humanos.

In contrast to the Tonos Divinos, the term Tonos Humanos covers the vernacular strophic songs appropriated by Spanish composers of the period, such as the Villanelles in Italy and the Brunettes in France.

In this programme, with the shimmering colours of a Spain still ablaze, the quartet pays tribute to the key composers who shaped the Iberian musical repertoire: Juan Arañés (...-1649), José Marin (1619-1699), Mateo Romero (1575-1647) and others.

With their characteristic taste for sonic textures, Les Kapsber'girls invite two additional instruments to join them: the harp and percussion, offering themselves the opportunity to enrich their palette of colours. Instrumental music was not forgotten by composers such as Gaspar Sanz (ca 1640-1710) and Diego Fernandez De Huete (1635-1713), who drew inspiration from fashionable songs and dances, leaving in their wake a wealth of tunes for guitar and harp, two emblematic instruments of Spanish Baroque music.

Click here for more details!

TEASER

Photo H. Caldaguès


This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used.