Arts-Scène Diffusion

L'Achéron

EARLY MUSIC

Quatrième Livre de pièces de violes

Marin Marais

Quatrième Livre de pièces de violes

Ricercar, 2021

François Joubert-Caillet,viola da gamba
L'ACHÉRON



It was two years after the death of Louis XIV that Marin Marais published his Quatrième Livre de Pièces de Viole. In it he asserted himself as the master of the genre, offering his public both pieces intended for "those who are advanced on the viol" and for the most virtuoso musicians. Stylistically, the classical forms are distorted, the suites no longer following the traditional pattern and making increasing use of character pieces. The sometimes whimsical imagery provided by these new pieces and the formal freedom asserted find their apogee in the surprising Suitte d'un goût étranger, the thirty or so pieces of which both approach hitherto unheard-of tonalities and offer a multitude of characters and sometimes exotic evocations. And in a new way, somewhat influenced by the genre of Italian trios, Marais concluded this Quatrième Livre with two suites for three viols, a genre he claimed was "new to France.


Press

Thomas Ahnert, Quarterly Critic's Choice, Janvier 2022

(...) The result is a clear, well-balanced recording of this lively, colorful music, characterized by a fun and playful virtuosity, never approaching monotone uniformity. This production not only arouses interest but also holds it for all of its 105 movements. Read full article

Cécile Glaenzer, ResMusica, Mai 2021

Un des intérêts de cette intégrale, outre ses grandes qualités expressives, est le choix de varier l’instrumentation de la basse continue d’une suite à l’autre. (…)  François Joubert-Caillet rappelle très justement dans le texte du livret que la perception des pièces change selon les conditions extérieures d’écoute et que l’interprétation « demeure intrinsèquement toujours fluctuante ». C’est ce qui fait la richesse de cette intégrale et la rend particulièrement vivante. (…) Loin d’être un carcan pour l’interprète, ces indications permettent de « donner de l’âme » aux pièces, ce que François Joubert-Caillet réalise à merveille. Il fait aussi la démonstration d’un sens de la danse très affûté. Et puis il y a la virtuosité dans les Doubles, jamais prise en défaut  More details


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