Arts-Scène Diffusion

Canticum Novum

ORIGINAL PROJECTS

Shiruku

Shiruku

The paths of explorers and missionaries / On the way to the east

 

Illustrating the meeting of East and West and the values of transmission and sharing that are dear to the ensemble, Shiruku is a journey to the frontiers of traditional music that once accompanied the mythical Silk Road.

Busy thinking that they are the centre of the world, Europeans have little idea that, until the 17th century, their economy beat to the rhythm of China, whose wealth and inventions, from silk to the compass, reached them through a capillary network of roads and passages grouped together under the name, evocative of exoticism and the scents of the East, of the "Silk Road". From Chang'an to Antioch in Syria, Constantinople, Venice and Spain, these routes brought together goods and ideas, explorers and missionaries, techniques and spiritualities, in both directions, creating unique conditions for exchange, syncretism and enrichment.

In its invitation to a musical journey, "Shiruku" is based on key places in this thousand-year-old chain of encounters: the Spain of the three religions of the poet king Alfonso X the Wise in the 13th century; Japan, the land of the mission of the Navarrese Jesuit Saint Francis Xavier in the 16th century; Constantinople on the Bosphorus, the eternal capital of the Byzantine, Persian and Turkish heritages and of their transmission to a fascinated West

 

Distribution (15 musicians)
Emmanuel Bardon musical direction
Barbara Kusa, Emmanuel Bardon vocals
Valérie Dulac, Emmanuelle Guigues, Nolwenn Le Guern vièles
Aliocha Regnard nyckelharpa
Philippe Roche oud
Spyros Halaris kanun & lute
Gwénaël Bihan flûtes à bec 
Léa Maquart  kaval flutes& Ney
Henri-Charles Caget, Ismaïl Mesbahi percussion

Exceptional presence of :
Akihito Obama shakuhachi
Yutaka Oyama tsugaru-shamisen
Tsugumi Yamamoto koto

 

Press

David Sanson, Hémisphère son, juillet 22

Treize musiciens, deux chanteurs (Emmanuel Bardon et la soprano argentine Bárbara Kusa), tous magnifiquement engagés (mentions spéciales à la joueuse de vielle et de luth Nolwenn Le Guern et au percussionniste Henri-Charles Caget, mais tous mériteraient d’être cités), nous ont ainsi offert un mémorable voyage, partant de Tolède pour gagner le Pays du Soleil levant, en s’attardant sur tout le pourtour de la Méditerranée, de Venise à Constantinople en passant par Sarajevo, Epire, la Bulgarie ou le Maroc. Interrogé à l’issue du concert sur l’absence des musiques de l’Asie centrale, Emmanuel Bardon insistait sur le fait que toutes les pièces du programme – qu’il s’agisse de partitions « savantes » ou de collectages – avaient été proposées par les musiciens eux-mêmes. C’est là que commence l’« aventure humaine » évoquée plus haut. Toutes ont ensuite été arrangées par le groupe. (…)
Avec quel naturel ces musiques se fondent dans cet instrumentarium cosmopolite ! et avec quelle évidence une mélodie folklorique grecque succède à un air traditionnel berbère ! Les musiciens de Canticum Novum nous font passer, parfois au sein d’une même pièce, de l’Italie au Japon, avec un enthousiasme contagieux – le clou du programme étant sans doute cette poignante mélodie séfarade de Constantinople, Durme, hermoza donzella, qui se déploie sur un lent motif de koto en ostinato, sur lequel les trois flûtes – la flûte à bec, le shakuhachi japonais, et la flûte kaval des Balkans – tissent peu à peu un délicat entrelacs de textures…

Videos

Shiruku - Canticum Novum Musical Feast

 


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