In the moonlight

In the second half of the nineteenth century, an interest developed in Europe in the music of oral tradition and popular music to invent a music that broke with the classical Western language, considerably influencing composers such as Bruch, Ravel or Prokofiev. Bartók thus based his musical language on the folk music of Central Europe. This idea was taken up by Ernest Bloch, considered to be the champion of Jewish art music, and later by Dmitri Shostakovich, who composed a work that sounds like a cry of rebellion against anti-Semitic hatred.
Cast:
L’Ensemble Contraste
Arnaud Thorette & Johan Farjot, direction
Arnaud Thorette, viola
Jean-Luc Votano, clarinet
Antoine Pierlot, cello
Johan Farjot, piano and arrangements
Programme :
BRUCH
Romanian melody for clarinet, viola and piano
Kol Nidrei for viola and piano
BLOCH
Hebrew Rapsody for viola and piano
From Jewish Life for cello and piano
BARTOK
Romanian Dances (arrangement for clarinet, viola and piano)
WILLIAMS
Schindler's List (arrangement for viola and cello)
WEILL
Youkali (arrangement for clarinet, viola, cello and piano)
RAVEL
Kaddish for cello and piano
IRVING GLINK
The Klezmer'swedding for clarinet, viola and piano
Traditional Klezmer tunes for clarinet and piano
PROKOFIEV
Overture on Jewish themes (arrangement for clarinet, viola, cello and piano)
Acoustic programme
Duration: 1h30
Le XXe siècle, marqué par les exils et les utopies, apporte des sonorités cosmopolites rendues par l’ensemble, complice, avec une énergie tempérée par le calme protecteur de la mezzo-soprano.
Dès les premières mesures chantées, la voix de Karine Deshayes enveloppe l’auditoire : chaude, ample, vibrante, elle s’impose à la fois comme une caresse et une présence. Comme à son habitude, elle impressionne par une palette vocale où se mêlent une chaleur enveloppante et des aigus d’une clarté acidulée. (…) Le chant sonne direct, naturel, profondément habité. La mezzo-soprano dose ses effets avec une intelligence rare, les contrastes instrumentaux s’accordant aux modulations de sa voix, tour à tour diffuse, lumineuse, charnelle ou plus scintillante. La clarinette de Jean-Luc Votano y apporte une pulsation poignante, presque organique. Les tempi enlevés emportent l’auditoire, l’énergie rythmique et les dissonances subtiles ont une vivacité espiègle. Fidèle et vibrant, l’Ensemble Contraste captive ainsi son public avec une énergie bienfaisante (…)
Ce programme intégralement consacré à la musique d’inspiration juive possède toutes les qualités d’un projet longuement mûri. Ainsi Arnaud Thorette à l’alto et Johan Barjot au piano abordent-ils la Rhapsodie de Bloch et le Kol Nidrei de Bruch avec un mélange bienvenu d’intensité oratoire et de sincérité. (…)
(...) Johan Fargot est l'auteur d'un magnifique arrangement de Morenica, célèbre mélodie tradionnelle séfarade, chantée avec tendresse et sans emphase par Karine Deshayes, et plus encore d'une réduction pour violon et alto du fameux thème principal de La Liste de Schindler, composé par John WIlliams, qui revêt sous cette forme une troublante physionomie ravélienne.
Outhere Music
Karine Deshayes, mezzo-soprano
Pierre Génisson, clarinet
Deborah Nemtanu, violin
Sarah Nemtanu, violin
Ensemble Contraste
Johan Farjot, viola
Antoine Pierlot, cello
Arnaud Thorette, piano
Alpha, 2022
Albane Carrère & l'Ensemble Contraste will perform their Barbara program for the first time in Paris at the intimate Bal…
Read moreAlbane Carrère & l'Ensemble Contraste will perform their Barbara program for the first time in Paris at the intimate Bal Blomet on Wednesday May 7th at 8:00 pm!