Arts-Scène Diffusion

Guillaume Coppola

PIANO

Satie or the Montmartre spirit

Satie or the Montmartre spirit

Recital in the form of ... vexations

 

2025: the centenary of the death of Erik Satie (1866-1925).

A pianist at the Le Chat Noir cabaret, a symbol of the fertile period when artists met in Montmartre, a one-time friend of Debussy and the ill-fated lover of Suzanne Valadon, he was the stereotype of the bohemian, provocative yet elusive musician.

Oscillating between meditative music (Gymnopédies, Gnossiennes), music-hall (Je te veux, La Diva de l'Empire, Jack in the box...), mystical states (Prélude de la Porte héroïque du ciel), offbeat humour or parody (Valses du précieux dégoûté, Sonatine bureaucratique), this recital confirms that the output of this original remains unclassifiable!

The short motif from Vexations will act as a sonic punctuation mark, an interlude between the different groups of pieces.

Satie's poetic or humorous annotations for the performer, or burlesque narrations accompanying his music, can be projected simultaneously onto a screen.

 

Motif de Vexations et ses deux variations

1ère Gymnopédie
Prélude de la porte héroique du ciel

Embryons desséchés
II. d'Edriophtalma

Les trois valses distinguées du précieux dégouté

Clementi Sonatine op.36 n°1
Sonatine bureaucratique

1ère Gnosienne
5ème Gnossienne
7ème Gnossienne (extrait du Fils des étoiles)

Jack in the box
 1- Prélude
La diva de l'Empire
Rag-Time Parade

Je te veux, valse chantée - version pour piano solo de l’auteur

 

Je te veux

Récital en forme de… vexation.

 
 
 
 
 
 
 
 


This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used.