Arts-Scène Diffusion

Jean-Luc Ho

HARPSICHORD & ORGAN

Mass for the Main Feasts (1699)

Mass for the Main Feasts (1699)

Nicolas de Grigny (1672-1703)

 

With alternating plain-chant & motets by Jean-François Lalouette (1651-1728) & Nicolas Clérambault (1676-1749)
Declamation of Excerpts from the Heroic Poem: Clovis, or the Chrestian France of Jean Desmarets of Saint-Sorlin (1595-1676)

In continuation of the program For the Solemn Festivals which celebrated Couperin the organist, Jean-Luc Ho and Les Meslanges continue their musical dialogue with the Messe de Grigny. This masterpiece of the organ music of the Grand Siècle that Bach took the trouble to copy, will alternate with the essential plainsong and the music of the motets.

When, in 1699, Grigny published his first organ book - so called for reprints - he returned to his hometown after training in Paris with Nicolas Lebègue and after being organist of the Basilica of St. Denis. We start from this "homecoming" that will allow him to touch the organs of the Cathedral to imagine a program around the city of Reims. Indeed, the voice of Olivier Bettens will declaim verses of the heroic poem Clovis, or the Christian France of Jean Desmarets of Saint-Sorlin recounting the baptism of the Frankish king in Reims. A true Baroque painting that will correspond well to Grigny's theatrical music "the greatest organist architect of Louis XIV's century and his most exuberant ornamentist, coupled with a poet to the capricious muse" (Brigitte François-Sappey)
Thomas Van Essen

 

Jean-Luc Ho great organ
Olivier Bettens comedian
Vincent Lièvre-Picard haute-contre
Thomas Van Essen taille & basse-taille
Volny Hostio serpent

 

Sources:
DE GRIGNY, Nicolas (1672-1703)
Mass for the principales festes (Organ book containing a mass and [five] hymns (Paris, Ballard, reign 1711)

SORIOT, Jean-Baptiste (1733)
Plain-song: Graduale romanum ad usum abbatiae regalis Sancti Petri Remensis 

DESMARETS DE SAINT-SORLIN, Jean ( 1595-1676) 
Clovis, or the Chrestian France (Heroic poem, 1657) Book Vingtroisiesme (pp. 387-404) and Book Twenty-Fourth (p.405-424)

 

Michel Roubinet, Concertclassic.com, Mars 2020

Jean-Luc Ho, qui y a œuvré de 2006 à 2016, sait magistralement tirer parti de ce que cet instrument a de meilleur. Après l'Introït (intonation au serpent), tout d'abord en voix parallèles « débordant » brièvement en faux-bourdon, le plain-chant d'une rigoureuse sobriété et naturellement en latin gallican s'en tint pour l'essentiel à une alternance puissamment animée des trois voix parallèles avec serpent répondant, depuis le chœur, aux versets confiés à l'orgue de tribune. On sait combien l'œuvre de Grigny est somptueuse, du hiératique Kyrie initial à cinq parties sur pédale d'anches au lyrisme d'une grâce vivifiante des « pièces de caractère » tel le Trio en forme de dialogue de cromorne et de cornet, cette section du Kyrie se refermant sur un ébouriffant Dialogue sur les grands jeux d'une extrême vivacité sous les doigts d'un Jean-Luc Ho restituant toute la vive éloquence et le caractère altier de l'orgue classique français.

Le Gloria (intonation par Thomas van Essen) offrit à son tour ses moments fortement contrastés, du plus grandiose au plus bouleversant, nulle part la grandeur n'arborant d'ailleurs, à travers le jeu de l'organiste, une quelconque neutralité mais se trouvant constamment rehaussée d'une expressivité volontaire mais stylée, sans cesse remise en jeu au gré des mélanges de timbres. (…) .

C'est peu de dire que Jean-Luc Ho vivifie et concentre les affects suggérés tant par la forme que par le texte sous-jacent, jouant volontiers des contrastes entre les pièces comme à l'intérieur de chacune d'elles. Ainsi la Fugue à cinq du Gloria, dont il sut magnifier l'éloquence extatique « en dépit » d'un mouvement incessant – force et légèreté du toucher, d'une vivacité et d'une franchise se doublant de maintes surprises dans l'écoulement individualisé du temps.

Nicolas de Grigny, Mass for the Main Festivals
Nicolas de Grigny, Mass for the Main Festivals

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Purcell: opera seedlings!

After a series of dates devoted to the Magiciennes Baroques program, mezzo Lucile Richardot & Jean-Luc Ho (on organ this…

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After a series of dates devoted to the Magiciennes Baroques program, mezzo Lucile Richardot & Jean-Luc Ho (on organ this time!) will be in concert at the Temple d'Orléans as part of the Orléans Bach Festival this Wednesday, March 27th at 7:30 pm.

Click here to find out more about the program.

Photo credit: Ana Lucia MONTEZUMA


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