On the occasion of the 400th anniversary of Molière's birth (1622-2022) and the 350th anniversary of his death (1673-2023), Jean-Luc Ho slips into the shoes of the music master of Le Bourgeois Gentilhomme and immerses you in the lyrical universe of the Grand Siècle! Through the subtle and virtuoso play of transcription, his harpsichord becomes a theatre: the characters of Comédie-Ballet or Tragédie-lyrique spring to mind as we listen to the most beautiful excerpts from the operas.
The collaboration of Molière and Lully has left posterity with some of the most beautiful pages of French literature and music of the Grand Siècle. Jean-Luc Ho winks at these eminent artists while bringing the art of transcription back into the limelight.
Indicative programmes:
I
FRANÇOIS COUPERIN (1668-1733)
Préludes 1 à 4 (L’Art de Toucher le Clavecin)
JEAN BATISTE LULLY (1632-1687)
Ouverture (Le Bourgeois Gentilhomme, 1670)
II
NICOLAS DE CLÉRAMBAULT (1676-1749)
Fugue du 1er ton
JEAN-HENRY D'ANGLEBERT (1629-1691)
Prélude en ré mineur
JEAN BATISTE LULLY (1632-1687)
Les Maistres à dancer (Le divertissement de Chambord, 1669)
JACQUES CHAMPION DE CHAMBONNIÈRES (1601-1672)
Courante de Madame
DENIS GAULTIER (1603-1672)
Sarabande
LOUIS COUPERIN (1626-1661)
Canaries
JEAN-HENRY D'ANGLEBERT (1629-1691)
Passacaille d'Armide
III
Anonyme, publié par Ballard en 1705
J'avais cru qu'en vous aymant
FRANÇOIS COUPERIN (1668-1733)
Le Dodo ou l'Amour au berceau
JEAN BATISTE LULLY (1632-1687)
Jeunes Cœurs (Alceste, 1674)
Air pour les hautbois, Passepied
Les Sacrificateurs (Persée, 1682)
IV
GEORG MUFFAT (1653-1704)
Toccata prima
FRANÇOIS COUPERIN (1668-1733)
Les Idées Heureuses
L'Amphibie, mouvement de Passacaille