Les Kapsber'girls
EARLY MUSICDid you say Brunettes ?
These are ditties that we hum in the hollow of the ear, poems sung by a lover to his beloved or tunes launched between friends after a good bottle.
They invite us to share the daily life and the intimacy of these little girls who play near the Apollo fountain, of these two lovers hidden between the groves of the Petit Trianon and of these four friends who, around a game of Lansquenet, laugh at court fables.
Because these Brunettes, as they are called, are certainly light in character but strong in authenticity. And France, at the dawn of the 18th century, was home to a host of discreet artists whose talent was at the service of a bourgeoisie and a nobility fond of tunes that simply told them.
For one or two voices, with lute or with viol, Les Kapsber'girls bring to life, more than three centuries later, selected works by Jacques Naudé, Guiseppe Saggione, Julie Pinel and publications by the publishers of the Sun King, Ballard & fils.
Distribution
Alice Duport-Percier – Soprano
Axelle Verner – Mezzo-soprano
Garance Boizot – Viola da Gamba, Top Viola
Albane Imbs – Archlute, baroque guitar, tiorbino and direction
Concert without intermission, 1h15 (4 musicians).
Anon.
Colin disait à sa Bergère
Anon.
Sur cette charmante rive
Anon.
Je ne veux plus aimer rien
Jacques Naudé
Aimables Rossignols
Anon.
J’avois cru qu’en vous aymant
Nicolas G. Lendormy
La Desmé, Rondeau – Instrumental
Réné Drouart de Bousset (1703-1760)
Dans ce beau Vallon
Jean de Sainte Colombe (1640-1700)
Chaconne
Anon.
Le beau berger Tircis
Michel Lambert (1610-1696)
Rochers, vous êtes sourds
Jean Marie Le Clerc (1697-1764)
Amis, laissons l’amour
Francesco Corbetta (1615-1681)
Preludio al Quinto Tuono
Caprice de Chaconne
Autre Chaconne
Julie Pinel (1710-1737)
Pourquoi le berger qui m’engage
Robert de Vizée (1650-1732)
La Vilanelle (extraits)
Anon.
Où estes-vous allés
Elisabeth Jacquet de la guerre (1665-1729)
Les Rossignols, 1721
Anon.
Non non, je n’irai plus au bois seulette
Jacques Naudé
En vérité sévère Margot, 1731
Guiseppe Saggione
Quand je veux boire avec ma maîtresse
Press
Philippe Venturini, Classica *****, Février 2022
« Ces quatre merveilleuses musiciennes excellent autant dans l’élégie que dans la verve populaire. On admire l’élocution et la justesse exemplaire des deux chanteuses, la délicatesse des deux instrumentistes, l’intelligence dramatique et la sensibilité musicale du quatuor. "
Jean Christophe Pucek, Diapason, Novembre 2021
« Inclinons-nous devant la netteté de l’élocution, la qualité de l’accompagnement comme des pastilles instrumentales. »
Thierry Hillériteau, Le Figaro, Octobre 2021
« Un disque à la délicatesse exquise. »
Mischa Spel, NRC, Octobre 2021
« The energy and fun that splash from the two crystal clear merging voices are infectious. »
Traduction :
« L’énergie et le plaisir qui débordent de la fusion des deux voix cristallines est contagieuse. »
Michel Dutrieue, Stretto.be, Octobre 2021
« Grandioos! Heerlijk. Warm aanbevolen. »
Traduction :
« Grandiose ! Délicieux. Hautement recommandé. »
Gramophone, Octobre 2021
« The album cover alone deserves some kind of award, and throughout the album we hear snatches of sheep in the fields to evoke a unique world of sound. »
Traduction :
« La couverture de l’album à elle seule mérite une récompense, et (…) les bribes de moutons dans les champs évoquent un monde exceptionnel de sons. »
Discography

Did you say brunettes?
Alpha Classics, 2021
Videos
Did you say Brunettes ? - CD release
Did you say Brunettes ?
Audio
Where did you go, my beautiful lovelies?
If I make Love