Arts-Scène Diffusion

Les Kapsber'girls

MUSIQUE ANCIENNE

Olivier Féraud
Photo Olivier Féraud
© H. Caldaguès
Photo Olivier Féraud
Photo Olivier Féraud
Photo P. Morales

Les Kapsber'girls

 

Passionate about exploring the pre-baroque and baroque repertoire, this young ensemble created in 2015 reunites four musicians and time to time some guests!

The Kapsber'Girls are looking for new ways of interpreting historical sources. Drawing their inspiration in diverse traditional repertoires, the four musicians are working at XVIIe and XVIIIe centuries pieces in a new transversal manner, playing with diversity of styles.
Energy and vitality are borrowed to « popular » music, the colors taken from actual music, the girls are willing to find novelty in ancestry.

Their name?  It is inspired by one of the most famous Italian composers from the start of the 17th century: Hiéronymus Kapsberger (1580 – 1651) that the girls honor in their first CD recording Che fai tù? (2020, Muso) which obtains several important awards such as Diapason d’Or (FR), ffff Télérama (FR), Jocker Découverte Crescendo Magazine (BE), Recording of the Month MusicWebInternational (UK).

Their second disc, released in 2021, about the French baroque repertory of Brunettes songs, (Alpha Classic) was awarded by the specialized international press (Recording of the week by Gramophone, 5 Diapasons, 5 stars Classica Magazine…)

The Kapsber'Girls are regularly the recipient of artistic & creation residencies in important artistic places such as Académie Bach (Arques-la-Bataille), La Cité de la Voix, Sinfonia en Périgord, and the CCR d'Ambronay,CCR Ferme de Villefavard, CCR Abbaye aux Dames.

We have heard them recently in many renowned European festivals: London Festival of Baroque Music (UK), Brighton Festival (UK), Festival Académie Bach (France), Toulouse les Orgues (France), Fora do Lugar (Portugal), Sinfonia en Périgord (France), Les Nuits de Septembre (Belgium), Festival Radio France (FR), Opera Lyon Underground...

 

May 2023

ACTUALITÉ

A la luz del dia - Les Kapsber'girls: focus programme

Dans ce dernier volet de la trilogie consacrée aux répertoires d’origines populaires remis au goût du jour dans l’Europe entière…

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Dans ce dernier volet de la trilogie consacrée aux répertoires d’origines populaires remis au goût du jour dans l’Europe entière au début du XVIIe siècle, Les Kapsber’girls proposent une plongée dans la fin du siècle d’Or espagnol en se penchant sur un des genres les plus importants de cette période : les Tonos Humanos.

En opposition au Tonos Divinos, le terme Tonos Humanos regroupe les chansons strophiques vernaculaires que se sont appropriés les compositeurs espagnols de l’époque, à l’instar des Villanelles en Italie et des Brunettes en France.
Ainsi, le quatuor met à l’honneur, dans ce programme aux couleurs chatoyantes d’une Espagne encore incandescente, les compositeurs-phares qui ont façonné le répertoire musical ibérique : Juan Arañés (…-1649), José Marin (1619-1699), Mateo Romero (1575-1647).

Avec le goût pour les textures sonores qui les caractérise, Les Kapsber’girls invitent deux instruments supplémentaires à se joindre à elles : la harpe et la percussion, s’offrant ainsi l’occasion d’enrichir leur palette de couleurs ! La musique instrumentale n’est d’ailleurs pas en reste chez les compositeurs – on retiendra notamment  parmi les plus célèbres Gaspar Sanz (ca 1640 -1710) et Diego Fernandez De Huete (1635-1713)  - qui s’inspirent alors des chansons à la mode ou des danses en vogue pour laisser dans leur sillage quantités d’airs pour guitare et harpe, deux instruments emblématiques de la musique baroque espagnole !

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TEASER

Photo H. Caldaguès


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