Arts-Scène Diffusion

Les Kapsber'girls

MUSIQUE ANCIENNE

Photo Olivier Féraud
Olivier Féraud
© H. Caldaguès
Photo Olivier Féraud
Photo Olivier Féraud
Photo P. Morales

Albane Imbs (version longue) Direction, luth, théorbe, guitare baroque

 

Albane Imbs discovered the renaissance lute at the tender age of 6 and attended her first lute lessons with Pascale Boquet. In 2012, she was admitted to the CNSMD in Lyon in the class of Rolf Lislevand with whom she learned mastering several historical plucked instruments as theorbo, archlute and baroque guitar. She obtained her master degree of Early Music in 2017.

As soloist, Albane had the opportunity to give recitals in places and festivals such as Wittenberger Renaissance Musikfestival (GE), Festival Leonardo Leo Brindisi (IT), Akustiske Landskap guitar festival Trondheim (NOR).

In the meantime, she is performing regularly within well-known ensembles such as In the meantime, she is performing regularly within well-known ensembles such as Le Concert des Nations (Jordi Savall), Le Concert Spirituel (Hervé Niquet), Kapsberger Ensemble (Rolf Lislevand), Insula Orchestra (Laurence Equilbey), Les Musiciens du Louvre (Marc Minkowski), Les Musiciens de Saint Julien (François Lazarevich), Pygmalion (Raphaël Pichon), Le Concerto Soave (Jean Marc Aymes) or with conductors such as Emmanuelle Haïm. Its engagements in various music projects leds her to perform in important places in all Europe : Philharmonie de Paris, Opera of Lyon, Gran Teatro Liceu Barcelona, Opéra Royal of Versailles, Luxembourg Philarmonie, La Seine Musicale, El Palau de la Musica de Barcelona…).

She is part of the CD recording Juditha Triumphans, Vivaldi (AliaVox, 2019) with Le Concert des Nations conducted by Jordi Savall.

Her first solo album, dedicated to the work of baroque Italians composers Bellerofonte Castaldi and Domenico Pellegrini will be released in Autumn 2023 with the Alpha Classics label.

Since 2015, Albane Imbs leads the ensemble Les Kapsber’girls, a vocal and instrumental quartet, with the desire of rediscovering, with a new look, disregarded compositions of the 17th and 18th centuries. Their two first CD recordings, Che Fai tù ? Kapsberger - villanelles (Muso, Mars 2020) et Vous avez dit Brunettes ? (Alpha Classic, Oct 2021) has been rewarded with Diapason d’Or (FR), ffff Télérama (FR), Jocker Crescendo Magazine (BE), 5 stars Classica and selected as Recording of the Month (July) by MusicWeb International. Their next recording will be released in spring 2024.

Besides performing, Albane also has a master degree in pedagogy and teaches currently  plucked instruments at the Conservatoire de Chalon sur Saône (France).

 

May 2023

ACTUALITÉ

A la luz del dia - Les Kapsber'girls: focus programme

Dans ce dernier volet de la trilogie consacrée aux répertoires d’origines populaires remis au goût du jour dans l’Europe entière…

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Dans ce dernier volet de la trilogie consacrée aux répertoires d’origines populaires remis au goût du jour dans l’Europe entière au début du XVIIe siècle, Les Kapsber’girls proposent une plongée dans la fin du siècle d’Or espagnol en se penchant sur un des genres les plus importants de cette période : les Tonos Humanos.

En opposition au Tonos Divinos, le terme Tonos Humanos regroupe les chansons strophiques vernaculaires que se sont appropriés les compositeurs espagnols de l’époque, à l’instar des Villanelles en Italie et des Brunettes en France.
Ainsi, le quatuor met à l’honneur, dans ce programme aux couleurs chatoyantes d’une Espagne encore incandescente, les compositeurs-phares qui ont façonné le répertoire musical ibérique : Juan Arañés (…-1649), José Marin (1619-1699), Mateo Romero (1575-1647).

Avec le goût pour les textures sonores qui les caractérise, Les Kapsber’girls invitent deux instruments supplémentaires à se joindre à elles : la harpe et la percussion, s’offrant ainsi l’occasion d’enrichir leur palette de couleurs ! La musique instrumentale n’est d’ailleurs pas en reste chez les compositeurs – on retiendra notamment  parmi les plus célèbres Gaspar Sanz (ca 1640 -1710) et Diego Fernandez De Huete (1635-1713)  - qui s’inspirent alors des chansons à la mode ou des danses en vogue pour laisser dans leur sillage quantités d’airs pour guitare et harpe, deux instruments emblématiques de la musique baroque espagnole !

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TEASER

Photo H. Caldaguès


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