Arts-Scène Diffusion

Emmanuelle Bertrand

VIOLONCELLE

Cello Sonata op.36 - Lyric pieces

Edvard Grieg

Cello Sonata op.36 - Lyric pieces

Harmonia Mundi, 2008

Emmanuelle Bertrand violoncelle
Pascal Amoyel piano



Aux côtés de la Sonate op.36 – l’un des monuments du répertoire pour violoncelle et piano –, Emmanuelle Bertrand et Pascal Amoyel se sont appliqués à transcrire les délicieuses Pièces lyriques comme une sorte de journal intime : elles retracent la vie de Grieg à leur manière, de la petite Arietta de 1867 jusqu’au dernier regard porté sur le passé, Souvenir (1901). Le programme comprend en outre deux pièces originales pour cette formation, l’Intermezzo et le scherzo de la Troisième sonate pour violon et piano, transcrit par Grieg lui-même.

 

GRIEG, Edvard (1843-1907) 
Sonate pour violoncelle et piano en la mineur, op. 36 


Presse

The Strad, 2008

Emmanuelle Bertrand and Pascal Amoyel elicit a totally compelling narrative in the first movement. The ensuing Andante achieves a marvelous poetic lyricism that balances spontaneity with a tautly controlled sense of musical line, while the finale is dazzling and intense, and its forceful conclusion is delivered with captivating élan [...] This marvelous disc allows us to savour Grieg’s alluring harmonies to the full.

Helen Wallace, BBC Music Magazine, 2008

Emmanuelle Bertrand and pianist Pascal Amoyel have an exquisitely sensitive partnership, at its best in passages of lingering lyricism [...] I would keep this disc for its unique collection of Lyric Pieces, which the duo have themselves transcribed for cello and piano in subtly arrangements that play with a surprising variety of timbres and textures. Their delicate rendition of Vöglein using pizzicato and barely-there string chords is pure enchantment ****

Jérôme Bastianelli, Diapason, 2008

La voix fragile du violoncelle dans l'aigu (opus 12 n°1), la profondeur apportée aux pages les plus sentimentales (opus 68 n°3), les jeux de timbre mis au service des plus folkloriques (opus 57 n°6), et plus généralement la volonté de créer un authentique dialogue entre les instruments font de ces transcriptions, jouées avec ferveur et sensibilité, une véritable réussite.                  

Joanne Talbot, Strad Magazine, 2008

Emmanuelle Bertrand and Pascal Amoyel present an almost ideal performance of Grieg’s Cello Sonata. Supported by a wonderfully vivid recording, they elicit a totally compelling narrative in the first movement. The ensuing Andante achieves a marvelous poetic lyricism that balances spontaneity with a tautly controlled sense of musical line, while the finale is dazzling and intense, and its forceful conclusion is delivered with captivating élan.


Ce site utilise des cookies. En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies.