Ernest Bloch
Suites pour violoncelle
Harmonia Mundi, 2000
Emmanuelle Bertrand, violoncelle
Pascal Amoyel, piano
L’enregistrement de ces œuvres rares de musique de chambre relie deux périodes créatrices du compositeur américain d’origine suisse Ernest Bloch. La rhapsodique Méditation hébraïque (1925) est imprégnée de cette sensibilité à la mélodie et aux rythmes de la musique juive qui rendit Bloch célèbre au début du XXe siècle. La même intensité sonore caractérise ses trois Suites pour violoncelle seul, composées entre 1956 et 1958, qui ont recours aux formes baroques.
Ce titre est paru pour la première fois en 2003.
BLOCH, Ernest (1880-1959)
Suite n°1 pour violoncelle seul
Méditation hébraïque
Jewish Life
Suite n°2 pour violoncelle seul
Nirvana
Suite n°3 pour violoncelle seul
Nigun
BBC Music Magazine, April 2014
Bertrand's warm and expansive probing of Bloch's late neo-baroque solo suites complements the earlier more heart-on-sleeve style of the Jewish works, stylishly accompanied by Amoyel. ****
Joanne Talbot, The Strad, February 2004
[...] a truly committed performance from Emmanuelle Bertrand and excellent recording quality [...] Both Bertrand and pianist Pascal Amoyel have an obvious affinity with the musical idiom, delivering performances of great sensitivity, particularly in Prayer, where Bertrand conjures up bow strokes that are by turns mysteriously breathy or fiercely ardent.
Tim Ashley, The Guardian, 23 January 2004
Underrated, like most of Bloch's music, they are played here with aristocratic dignity by Emmanuelle Bertrand.
Michael Dervan, The Irish Times, 8 January 2004
Emmanuelle Bertrand is a highly persuasive guide to this rewarding repertoire, and Pascal Amoyel is a sympathetic partner in the works with piano.
Anthony Holden, The Observer, 8 January 2004
These graceful performances by Emmanuelle Bertrand are interlaced with solos for both cello (From Jewish Life) and piano (Nirvana), all overdue this elegant airing.
Diapason, 2003
Emmanuelle Bertrand et Pascal Amoyel en habitent la mélancolie, les joies et les peines avec une intériorité superbe, fuyant le pathétisme pour choisir la voie de la seule dignité.